Misztériumok Baráti Társasága



Brahman



Minden létesülés ős oka. Minden tőle származik. Mindenben benne van, de ez őt nem érinti. Személytelen és a logikus ész számára felfoghatatlan Léttudat. E „tenger-tudat” teljességét a „csöpp-tudat” csak akkor tudja felfogni, ha már egészen visszaolvad a tengerbe, de akkor már nem is csöpp. Ezért az ős ok még a buddhák előtt sem ismert.
Önmagából folyamatosan isteni tudati szikrákat választ ki amelyek a sűrűbb létsíkokon áthaladva tapasztalatokat szereznek, majd visszatérve, az isteni tudatot gazdagítják. Ugyanakkor a magasabb megismerés síkján látható, hogy mindez csak illúzió, mert a szikrák a valóságban soha nem hagyták el az isteni tudatot. A létesülés e magasabb megismerés síkján olyan vetített hologramként érzékelhető, mely az isteni tartalomtól üres. A hologramot, mint vetítési képet, az isteni fényt vetítési maszkként, szűrőként működő isteni eszmék, ideák alakítják, hozzák létre.
Padmaszambhava buddha, tibeti tanító szerint a létesülést alkotó nirvána és számszára üres, az azokat alkotó ideák üresek.
A létesülés valóságos érzékelése, és a létesülés üressége közötti látszólagos ellentmondást csak azok a fejlődésben előrehaladott lények tudják feloldani, akik látják, hogy a fejlettség, és így az érzékelés, mindkét szinten igazságként adódik. Ám látták, tapasztalták, érzékelték, hogy a végső valóság: a létesülés üres, csak Brahman, mint Egy létezik.
Megnevezésére ezt az indiai szót használjuk, ám le kell szögezni: minden fogalom csak korlátozná és torzítaná a valódiságát. Szavakba nem önthető. A buddhává vált kínai Lao-ce tanító ezt úgy fogalmazta meg: A Tao néven nevezve már nem az örök Tao.

Frissítve: 2009. 09. 03.

Creative Commons License